ေဂါတမဗုဒၶသည္ (၄၅) ၀ါပတ္လုံး ေ၀ေနယ်တုိ႔အား ဆုံးမေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ႔သည္။
လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတုိ႔အား ဆုံးမေတာ္မူခဲ႔သည္။ ဗုဒၶဆုံးမေသာ တရားဓမၼ
ဟူသည္မွ်သည္ သစၥာေလးပါး တရားကုိ အေျခခံထားသည္။ ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမ
(ဗုဒၶသာသနာ) ၏ လုိရင္းအခ်ဳပ္မွာလည္း ေရွးဘုရားရွင္တုိ႔၏ အဆုံးအမ အတုိင္းသာ
ျဖစ္သည္။
သာ၀တၳိျပည္၊ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးေနေတာ္မူစဥ္
တေန႔တြင္ အရွင္အာနႏၵာသည္ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္လ်က္ “အရွင္ဘုရား
၀ိပႆီ စေသာ ေရွးဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ဤဥပုသ္ကုိပင္ ျပေတာ္မူၾကသေလာ၊
အျခားေသာ ဥပုသ္ကုိပင္ ျပေတာ္မူၾကသေလာ” ဟု ေမးေလွ်ာက္သည္။
ဘုရားရွင္က ၀ိပႆီ စေသာ ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ဥပုသ္ျပရန္ အခ်ိန္ကာလ
ကြာျခားၾကေသာ္လည္း ၾသ၀ါဒမွာ အတူတူသာ ျဖစ္သည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။
ထုိမိန္႔ေတာ္မူခ်က္တြင္.....
သဗၺပါပၸႆ အကရဏံ၊ ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ။
သစိတၱပရိေယာဒါပနံ၊ ဧတံ ဗုဒၶါန သာသနံ။
(ဓမၼပဒ၊ ၁၈၃)
ဟူ၍ ဘုရားရွင္တုိ႔၏ သာသနာကုိ အခ်ဳပ္မွ် ထုတ္ျပ ညြန္ၾကားခဲ႔သည္။
ထုိဗုဒၶသာသနာ အခ်ဳပ္မွာ.........
“မေကာင္းမႈ႔ ဟူသမွ်ကုိ မျပဳလုပ္ျခင္း၊
ေကာင္းမႈ႔ကုသုိလ္ႏွင္႔ ျပည္႔စုံေစျခင္း၊
မိမိစိတ္ကုိ ျဖဴစဥ္ေစျခင္း၊
ဤသည္ကား ဘုရားရွင္တုိ႔၏ အဆုံးအမေတာ္တည္း ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶအဆုံးအမ၊ ဗုဒၶသာသနာ၏ လုိရင္းအခ်ဳပ္မွာ မေကာင္းမူ႔မွန္သမွ် မျပဳလုပ္ဘဲ
ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ႔ႏွင္႔ ျပည္႔စုံေအာင္ အားထုတ္ျခင္းႏွင္႔ မိမိစိတ္ကုိ
ျဖဴစင္ေအာင္ ၾကဳိးစားပြါးမ်ားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဤတြင္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္႔ မေကာင္းမႈ႔သည္ မည္သုိ႔ေသာ သေဘာရွိသနည္းဟု
ဆင္ျခင္ေသာ္ ျပဳလုပ္ေနစဥ္မွာလည္း စုိးရိမ္ပူပန္ရ၊ ျပဳလုပ္ျပီးေသာ အခါ၌လည္း
စုိးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရ၊ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘ၀ ႏွစ္တန္လုံး၌ စုိးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရေသာ အမႈ႔သည္
မေကာင္းမႈ႔ျဖစ္သည္ဟု နားလည္ရေပမည္။
(ဓမၼပဒ ၁၅၊ ၁၇)
မေကာင္းမႈ႔သည္ တရားကုိယ္အားျဖင္႔ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တုိ႔ကုိ အေျခခံေသာ
အၾကံအစည္၊ အေျပာအဆုိ၊ အျပဳအမူတို႔ပင္ ျဖစ္သည္။
မေကာင္းမႈ႔ႏွင္႔ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာမွာ ေကာင္းမႈ႔ျဖစ္သည္။ ေကာင္းမႈ႔သည္
မည္သုိ႔ေသာ သေဘာရွိသနည္း။ ျပဳလုပ္ေနစဥ္မွာ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္၊
ျပဳလုပ္ျပီးေသာ အခါ၌လည္း ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္၊ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘ၀
ႏွစ္တန္လုံး၌ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္၊ ထုိ႔အမႈ႔ကုိ ျပဳလုပ္သူသည္ မိမိ၏ စင္ၾကယ္
ေသာအလုပ္ကုိျပဳေနသည္ကုိ သိျမင္ရ၍ အလြန္ပင္ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္။
(ဓမၼပဒ ၁၆၊ ၁၈)
ဤသည္ပင္လွ်င္ ေကာင္းမႈ႔၏ သေဘာျဖစ္သည္၊ ေကာင္းမႈ႔၏ တရားကုိယ္မွာ
အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ တုိ႔ကို အေျခခံသည္။ မိမိအတြက္ မငဲ႔ကြက္
မတတ္မက္ေသာ စိတ္ျဖင္႔ ေတြးၾကံ ေျပာဆုိျပဳမူသည္။
အျခားသူတုိ႔အေပၚ ေမတၱာႏွင္႔ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင္႔ ေတြးၾကံျပဳမူေျပာဆုိသည္။
မေတြမေ၀ အသိဥာဏ္ျဖင္႔ ဆင္ျခင္လ်က္က်င္႔ၾကံ၊ ေျပာဆုိ၊ ျပဳမူသည္။
ဤသည္ပင္လ်င္ ေကာင္းမူ႔ျဖစ္သည္။
မိမိ၏ စိတ္ကုိ ျဖဴစဥ္ေစရန္ လုပ္ရမည္႔ နည္းလမ္းမွာ စိတ္ကုိ ေလ႔က်င္႔ရန္ျဖစ္သည္။
ေကာင္းေသာ အေတြးအၾကံ၊ ေကာင္းေသာ ႏွလုံးသြင္းမူ႔ကုိ ပြါးမ်ားေပးရန္ ျဖစ္သည္။
စိတ္သည္ ေကာင္းစြာေလ႔က်င္႔ ပြါးမ်ားအပ္ေသာ္ ခ်မ္းသာကုိ ေဆာင္တတ္သည္။
(ဓမၼပဒ ၃၆)
ေလာကီခ်မ္းသာ ေလာကုတၱရာခ်မ္းသာ ႏွစ္တန္လုံးကုိ ပြါးမ်ားေလ႔က်င္႔ထားေသာ
စိတ္ကေဆာင္ႏုိင္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ေနာက္ဆုံး ပန္းတုိင္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကုိ
စိတ္အေလ႔ အက်င္႔ျဖစ္သည္ရရွိ၊ ေရာက္ရွိႏုိင္သည္။
အေျပာအဆုိ ဆင္ျခင္ရုံ၊ အျပဳအမူေစာင္႔စည္းရုံျဖင္႔ မရႏုိင္ မေရာက္ႏုိင္ေခ်။
စိတ္ကုိေလ႔က်င္႔ ပြါးမ်ားရန္အတြက္ ဘာ၀နာပြါးၾကရသည္။ သမထဘာ၀နာ
၀ိပႆနာ ဘာ၀နာတုိ႔ကုိ လက္ေတြ႔က်င္႔သုံးၾကရသည္။
ေထရ၀ါဒ ႏွင္႔ ပတ္သက္ေသာ မွတ္ခ်က္မ်ား
(နႏၵာသိန္းဇံ)
အားလုံးေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ
လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတုိ႔အား ဆုံးမေတာ္မူခဲ႔သည္။ ဗုဒၶဆုံးမေသာ တရားဓမၼ
ဟူသည္မွ်သည္ သစၥာေလးပါး တရားကုိ အေျခခံထားသည္။ ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမ
(ဗုဒၶသာသနာ) ၏ လုိရင္းအခ်ဳပ္မွာလည္း ေရွးဘုရားရွင္တုိ႔၏ အဆုံးအမ အတုိင္းသာ
ျဖစ္သည္။
သာ၀တၳိျပည္၊ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးေနေတာ္မူစဥ္
တေန႔တြင္ အရွင္အာနႏၵာသည္ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္လ်က္ “အရွင္ဘုရား
၀ိပႆီ စေသာ ေရွးဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ဤဥပုသ္ကုိပင္ ျပေတာ္မူၾကသေလာ၊
အျခားေသာ ဥပုသ္ကုိပင္ ျပေတာ္မူၾကသေလာ” ဟု ေမးေလွ်ာက္သည္။
ဘုရားရွင္က ၀ိပႆီ စေသာ ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ဥပုသ္ျပရန္ အခ်ိန္ကာလ
ကြာျခားၾကေသာ္လည္း ၾသ၀ါဒမွာ အတူတူသာ ျဖစ္သည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။
ထုိမိန္႔ေတာ္မူခ်က္တြင္.....
သဗၺပါပၸႆ အကရဏံ၊ ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ။
သစိတၱပရိေယာဒါပနံ၊ ဧတံ ဗုဒၶါန သာသနံ။
(ဓမၼပဒ၊ ၁၈၃)
ဟူ၍ ဘုရားရွင္တုိ႔၏ သာသနာကုိ အခ်ဳပ္မွ် ထုတ္ျပ ညြန္ၾကားခဲ႔သည္။
ထုိဗုဒၶသာသနာ အခ်ဳပ္မွာ.........
“မေကာင္းမႈ႔ ဟူသမွ်ကုိ မျပဳလုပ္ျခင္း၊
ေကာင္းမႈ႔ကုသုိလ္ႏွင္႔ ျပည္႔စုံေစျခင္း၊
မိမိစိတ္ကုိ ျဖဴစဥ္ေစျခင္း၊
ဤသည္ကား ဘုရားရွင္တုိ႔၏ အဆုံးအမေတာ္တည္း ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶအဆုံးအမ၊ ဗုဒၶသာသနာ၏ လုိရင္းအခ်ဳပ္မွာ မေကာင္းမူ႔မွန္သမွ် မျပဳလုပ္ဘဲ
ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ႔ႏွင္႔ ျပည္႔စုံေအာင္ အားထုတ္ျခင္းႏွင္႔ မိမိစိတ္ကုိ
ျဖဴစင္ေအာင္ ၾကဳိးစားပြါးမ်ားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဤတြင္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္႔ မေကာင္းမႈ႔သည္ မည္သုိ႔ေသာ သေဘာရွိသနည္းဟု
ဆင္ျခင္ေသာ္ ျပဳလုပ္ေနစဥ္မွာလည္း စုိးရိမ္ပူပန္ရ၊ ျပဳလုပ္ျပီးေသာ အခါ၌လည္း
စုိးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရ၊ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘ၀ ႏွစ္တန္လုံး၌ စုိးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရေသာ အမႈ႔သည္
မေကာင္းမႈ႔ျဖစ္သည္ဟု နားလည္ရေပမည္။
(ဓမၼပဒ ၁၅၊ ၁၇)
မေကာင္းမႈ႔သည္ တရားကုိယ္အားျဖင္႔ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တုိ႔ကုိ အေျခခံေသာ
အၾကံအစည္၊ အေျပာအဆုိ၊ အျပဳအမူတို႔ပင္ ျဖစ္သည္။
မေကာင္းမႈ႔ႏွင္႔ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာမွာ ေကာင္းမႈ႔ျဖစ္သည္။ ေကာင္းမႈ႔သည္
မည္သုိ႔ေသာ သေဘာရွိသနည္း။ ျပဳလုပ္ေနစဥ္မွာ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္၊
ျပဳလုပ္ျပီးေသာ အခါ၌လည္း ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္၊ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘ၀
ႏွစ္တန္လုံး၌ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္၊ ထုိ႔အမႈ႔ကုိ ျပဳလုပ္သူသည္ မိမိ၏ စင္ၾကယ္
ေသာအလုပ္ကုိျပဳေနသည္ကုိ သိျမင္ရ၍ အလြန္ပင္ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ရသည္။
(ဓမၼပဒ ၁၆၊ ၁၈)
ဤသည္ပင္လွ်င္ ေကာင္းမႈ႔၏ သေဘာျဖစ္သည္၊ ေကာင္းမႈ႔၏ တရားကုိယ္မွာ
အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ တုိ႔ကို အေျခခံသည္။ မိမိအတြက္ မငဲ႔ကြက္
မတတ္မက္ေသာ စိတ္ျဖင္႔ ေတြးၾကံ ေျပာဆုိျပဳမူသည္။
အျခားသူတုိ႔အေပၚ ေမတၱာႏွင္႔ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင္႔ ေတြးၾကံျပဳမူေျပာဆုိသည္။
မေတြမေ၀ အသိဥာဏ္ျဖင္႔ ဆင္ျခင္လ်က္က်င္႔ၾကံ၊ ေျပာဆုိ၊ ျပဳမူသည္။
ဤသည္ပင္လ်င္ ေကာင္းမူ႔ျဖစ္သည္။
မိမိ၏ စိတ္ကုိ ျဖဴစဥ္ေစရန္ လုပ္ရမည္႔ နည္းလမ္းမွာ စိတ္ကုိ ေလ႔က်င္႔ရန္ျဖစ္သည္။
ေကာင္းေသာ အေတြးအၾကံ၊ ေကာင္းေသာ ႏွလုံးသြင္းမူ႔ကုိ ပြါးမ်ားေပးရန္ ျဖစ္သည္။
စိတ္သည္ ေကာင္းစြာေလ႔က်င္႔ ပြါးမ်ားအပ္ေသာ္ ခ်မ္းသာကုိ ေဆာင္တတ္သည္။
(ဓမၼပဒ ၃၆)
ေလာကီခ်မ္းသာ ေလာကုတၱရာခ်မ္းသာ ႏွစ္တန္လုံးကုိ ပြါးမ်ားေလ႔က်င္႔ထားေသာ
စိတ္ကေဆာင္ႏုိင္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ေနာက္ဆုံး ပန္းတုိင္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကုိ
စိတ္အေလ႔ အက်င္႔ျဖစ္သည္ရရွိ၊ ေရာက္ရွိႏုိင္သည္။
အေျပာအဆုိ ဆင္ျခင္ရုံ၊ အျပဳအမူေစာင္႔စည္းရုံျဖင္႔ မရႏုိင္ မေရာက္ႏုိင္ေခ်။
စိတ္ကုိေလ႔က်င္႔ ပြါးမ်ားရန္အတြက္ ဘာ၀နာပြါးၾကရသည္။ သမထဘာ၀နာ
၀ိပႆနာ ဘာ၀နာတုိ႔ကုိ လက္ေတြ႔က်င္႔သုံးၾကရသည္။
ေထရ၀ါဒ ႏွင္႔ ပတ္သက္ေသာ မွတ္ခ်က္မ်ား
(နႏၵာသိန္းဇံ)
အားလုံးေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ
No comments:
Post a Comment